NIYAMĀGRAHA [PART 1]

SĀDHANA AND PREACHING – SĀDHANA [DUHOVNA PRAKSA] I PROPOVIJEDANJE.

THE TECHNIQUE FOR UNDERSTANDING ŚUṢKA-VAIRĀGYA AND YUKTA-VAIRĀGYA – TEHNIKA ZA RAZUMIJEVANJE ŚUṢKA-VAIRĀGYA I YUKTA-VAIRĀGYA.

DA BISMO RAŠIRILI KULT SVJESNOSTI KṚṢṆE, MORAMO USTANOVITI MOGUĆNOSTI ODRICANJA U SKLADU SA ZEMLJOM, VREMENOM I KANDIDATOM.

KANDIDATA ZA SVJESNOST KṚṢṆE U ZAPADNIM ZEMLJAMA TREBAMO POUČITI ODRICANJU OD MATERIJALNOG POSTOJANJA, ALI KANDIDATE IZ ZEMALJA POPUT INDIJE TREBAMO POUČAVATI NA DRUGAČIJI NAČIN.

UČITELJ [ĀCĀRYA] MORA UZETI U OBZIR VRIJEME, KANDIDATA I ZEMLJU. MORA IZBJEĆI PRINCIP NIYAMĀGRAHE, ŠTO ZNAČI DA NE BI TREBAO POKUŠAVATI DA UČINI NEMOGUĆE. ŠTO JE MOGUĆE U JEDNOJ ZEMLJI NE MORA BITI MOGUĆE U DRUGOJ. DUŽNOST ĀCĀRYE JE DA PRIHVATI SUŠTINU PREDANOG SLUŽENJA. ŠTO SE TIĆE YUKTA-VAIRĀGYE [PRAVOG ODRICANJA], MOŽE POSTOJATI IZVJESNA RAZLIKA ZAVISNO OD OKOLNOSTI. ŚRĪ CAITANYA MAHĀPRABHU JE ZABRANIO SUHOPARNO ODRICANJE I MI SMO TO NAUČILI OD NAŠEG DUHOVNOG UČITELJA, HIS DIVINE GRACE ŚRĪLA  BHAKTISIDDHĀNTE SARASVATĪ ṬHĀKURA GOSVĀMĪ MAHĀRĀJA.  MORAMO UZETI U OBZIR SUŠTINU PREDANOG SLUŽENJA, A NE SPOLJAŠNJU PARAFERNALIJU.

KOMENTAR: Knjige His Divine Grace A. C. Bhaktivedanta Svāmī Śrīla Prabhupāda su śāstre, dakle viši zakonici za cijelu ljudsku rasu za idućih najmanje 10 000 000 godina, a u stvari za sva vremena i savim su dostatne za svačije okolnosti i propovijedanje. Kada je riječ o propovijedanju važno je naglasiti i da je vlastiti primjer najbolja svjetiljka za druge. Dakle, potrebno je da zaista i slijedimo ono što propovijedamo. Važno je, da se nekada ne može dovoljno naglasiti — da s vremenom možda ne postanemo nadmeni, već da uvijek zadržimo ponizan stav kod prezentiranja poruka Svevišnjeg Gospodina, vječnih istina, uputa predhodnih Ācārya, te današnjih ISKCON duhovnih učitelja svijeta. Neophodno je i da uvijek zadržimo dozu samilosti, tolerancije i razumijevanja prema drugima, čak i kada su pitanju njihove egzistencijalne potrebe i neke naizgled marginalne stvari.

Kako šro je poznato, u praksi mogu postojati različiti personalni koncepti propovijedanja, shodno mjestu, vremenu i drugim okolnostima. Obično se svako drži nekog svog koncepta, po kome trenutno djeluje, a koji diktira trenutna razina svjesnosti i druge okolnosti, nekada možda i previše žustro i u strasti. Ali, to ne treba uzimati previše za ozbiljno, jer već sutra stvari mogu da se mijenjaju na bolje, zavisno od dostignutih realizacija i niza drugih faktora. Moramo znati da se to mijenja i usavršava s vremenom, kako prolazimo kroz različite životne faze. Tako, shodno različitim karmičkim odrednicama, vlastitoj prirodi i trenutnoj razini svjesnosti, moguće je da nekada zagovaramo covert preaching, dakle neko prikriveno propovijedanje i da u tome čak pronalazimo i neku draž jedno vrijeme. Iako za neko prikriveno propovijedanje, danas praktički i nema nekih ozbiljnijih razloga u uobičajenim okolnostima. Možda ih je bilo recimo u doba apartheida u nekim zemljama i tako to.

Ipak, Istine radi, treba pomenuti da su još i danas u pojedinim zemljama svijeta prisutne različite vrste restrikcija kada je u pitanju sloboda govora, medija, štampe, etc., pa se neke stvari i dalje moraju navoditi skoro u šiframa. Specijalno, zadnjih godina ovo dolazi do izražaja, radi pojave nekoliko ekstremnih desničara u regionu i u svijetu, sklonih nacionalizmu, rasizmu, veličanju sebe, održavanju vlastitog režima, ličnom bogaćenju i dostizanju moći pod svaku cijenu, a na uštrb svih drugih u svom okruženju. Od njih su još i gora neka čudovišta na dvije noge, koji potenciraju masovno ubijanje i ranjavanje drugih, od kojih većinu čine žene i djeca, uništavanje domova ljudi i  komplet infrastrukture, dakle potpuno istrebljenje pojedinih naroda i vojnom silom otimanje njihove zemlje i posjeda, a ima ih preko nekoliko u današnjem svijetu. Dakako, da tu veliki proizvođaći i trgovci ratne tehnike, oružja i municije, te i pojedini bankarski lobiji u svijetu imaju posebnu odgovornost, samo što to obično ne znaju, ili u svojoj velikoj iluziji često neće da znaju. Ali, to im nikako neće pomoći u krajnjem razlučivanju stvari, kada dođu pred Yamaraju [Dharmaraju], poluboga smrti, opunomoćenog za drastično kažnjvanje radi takvih karmički strogo zabranjenih i bezbožnih aktivnosti.

Opet, neko ko dijelom pozna neke bazične stvari iz psihologije, te ko ima saznanja o nekim karmički ugrađenim napetim aspektima u vlastitom vedskom chartu, tako i kod drugih osoba, moguće je da odabere neki od udarnih načina propovijedanja. Naime, poznato je, da bi se stvorila kritična masa kod slušaoca, obično je potrebno stvoriti jak unutrašnji konflikt i udar na sve što je materijalno u ovom slučaju, a zatim prezentirati prokušane duhovne upute iz śāstri. Ali i tada ne postoji garancija za potpuni uspjeh u svim slučajevima, kod nekoga to može da poluči uspjeh, kod nekoga ne, zavisno od vremena, mjesta i drugih okolnosti [kāla-deśa-pātra].

Nekada naše propovijedanje može da bude pomalo heavy za nekoga ko ima karmički ugrađenu nešto povećanu osjetljivost. Moramo znati da i astrološki gledano postoje osobe, koje su skoro kao radarske antene, te sve iz svoje okoline vuku na sebe — i povoljno, ali i nepovoljno. Ako takvim osobama prezentiramo neke jako heavy podatke garnirane s nekim uznemirujućim slikama, da sada ne idemo u detalje, može se lako desiti da ćemo dijelom izazvati kontra efekat u našim nesavršenim pokušajima predstavljanja prave istine. Opet, postoje i osobe kojima moramo dati nešto jako argumentirano, pa makar bilo i pomalo heavy, da bi se naša osoba počela pomalo buditi iz sna materijalističkog načina života i tjelesnih koncepcija. Dakle, kod nekoga to ne ide drugačije, da bi se osoba probudila iz dubokog zimskog sna, kao što bi se reklo. Tako, sve je to personalno i zavisi od osobe do osobe.

Nekome je itekako potrebno da vidi i da opipa, sve tajne ovog svijeta, kao i sve skrivene istine. Ovo skrivene je više figurativno rečeno, jer kao što znamo mi sami i naša trenutna razina svjesnosti, često smo  najbolja zaštita i svojevrsna brana za dostizanje transcendentalnih znanja višeg ranga.

Različiti koncepti propovijedanja su slično, kao recimo različiti ritmovi bhajana i kīrtana, koje neko voli, te i u zavisnosti od drugih okolnosti, koje je doba dana, etc. Znamo da nije isto kakvu vrstu muzike slušamo u noćnim satima, u podne, ili ujutro. Zato i postoje rāge — melodije za određene dijelove dana i za određene okolnosti. 

Preporučljivo je svakodnevno proučavati śāstre, realizirana iskustva predhodnih Ācārya, te današnjih ISKCON duhovnih učitelja i naprednih vaiṣṇava, da bi možda nekada došli do pravog koncepta propovijedanja za nas. Ne može se pročitati samo nekoliko stihova i naučiti ih napamet, te odmah zatim nastojati ih nametnuti i drugima. To nije pravo razumijevanje, jer već slijedeći stih može da kaže nešto na istu temu na sasvim drugi način. Također, neko može reći: “Znaš, ja sam pročitao Bhagavad-gītu već tri puta, ili Śrīmad-Bhāgavatam, ili Śrī Caitanyu Caritāmṛtu, te nema potrebe za daljim proučavanjem śāstri, sve mi je već jasno i poznato.” To je isto pogrešno i usko gledanje, treba uvijek iznova čitati śāstre, čak i kada neko zaista nešto pročita i po tri puta, ali to je jako upitno, jer već sutra naša svjesnost će vjerovatno biti druge prirode i drugačije ćemo razumijevati stvari u odnosu na ono kako smo razumijevali samo do jučer.  

Također, uputno je dobro proučiti različite vještine i viša ezoterična znanja od praktične koristi, te specijalno viša duhovna  znanja i nauku o Svevišnjem Gospodinu Śrī Kṛṣṇi, da bismo barem donekle shvatili svoju pravu prirodu i karmičke uslovljenosti, a zatim i prirodu drugih osoba, njihove karme, razinu svjesnosti, vrijeme i trud, koje eventualno neko treba da ulaže u samospoznaju i spoznaju Svevišnjeg Gospodina, količinu blagoslova i milosti koje prima, ili pak ne prima, kao i druge okolnosti. Ili drugačije rečeno – dobro bi bilo da pokušamo spoznali tačku do koje je osoba došla i odakle je moguće krenuti dalje, a da je svojim načinom propovijedanja ne rušimo  baš iz temelja, kao što bi se reklo.

Treba napomenuti, teško je obuhvatiti sve moguće poente, ali pored mnogobrojnih drugih poenti da još pomenemo i da je neophodno potrebno, te jedino ispravno — prenositi poruku Gospodina Śrī Kṛṣṇe, neizmjenjenu – dakle, takvu kakva jeste! Dakako uz to i neke od vlastitih realizacija, ukoliko su okolnosti, a za eventualnu pravilnu procjenu okolnosti trebamo se postepeno istrenirati i postati baš pravi eksperti.

Moramo i da živimo život koji propovijedamo! Propovijedanje je živa materija i treba stalno raditi na poboljšavanju.

U ovim nekim pročišćavajućim vremenima, kao da iznenada postaje jako važno kako slijedimo duhovne principe i kakvu duhovnu praksu — sādhanu imamo. Može nekada postojati tendencija ka pravljenju kompromisa, te slijeđenju radi slijeđenja, ili nikako ne slijeđenje. Znajmo, čim počnemo praviti ustupke māyi – obično više nema povratka, barem ne brzog. Kaže se da poslije nekih manjih početnih devijacija u duhovnom procesu, kasnije dolazi na red grubo kršenje regulativnih principa, pa aparādhe [uvrede] prema svetom imenu, naprednim bhaktama i duhovnim učiteljima, a odmah potom vino, droge i žene i tada je obično “the end” s duhovnim životom. Kao isprika mogu da posluže neki spoljašnji uticaji i primoranost nekim spoljašnjim okolnostima za neka ishitrena i nepromišljena djelovanja, ili neki teški karmički  periodi i uticaji, ali je uvijek u pitanju razina naše svjesnosti, kao i naš stav s kojim prilazimo svemu oko nas.

Nekada se možemo jako prepasti, kada naše anarthe – suptilne nečistoće u srcu, počnu redom da izlaze na površinu i vidjelo, tada u stvari tek počinjemo da sagledavamo sami sebe u pravom svjetlu, a drugi nas vrlo vjerovatno već odavno vide takve kakvi jesmo, samo možda nismo bili dovoljno hrabri da ih upitamo za mišljenje. Tako, u tom sagledavanju sebe, ali realno, ne subjektivno, može nam biti od velike pomoći, ako zamolimo neke nama drage osobe u koje imamo povjerenja, da nam poslije izvjesnog vremena i malo meditacije kažu – šta bi oni to promijenili kod nas.

Povremeno, neke grupe godina imaju povećani broj eklipsi [pomračenja] i kao da su predodređene za povećana karmička pročišćenja, intezivnije pokore, te između ostaloga i za figurativno rečeno — spadanje maski s lažnog lica. Tako je bilo i nekih predhodnih godina: 2018 [5 eklipsi], 2019 [5 eklipsi] i specijalno 2020 [6 eklipsi]. A, slično nas čeka uskoro 2027 do 2031 godine. Pored toga, već i sada i inače, postoji i niz drugih indikatora za dodatna intezivna pročišćenja, kao što su redovne eklipse, grupiranje planeta u određenim znakovima, napeti aspekti planeta, izazovni tranziti težih planeta, etc.

Znamo kako to već djeluje u praksi – možemo učiti na vlastitom primjeru, a možemo sebe postepeno istrenirati, pa da učimo na primjerima drugih, ako smo dovoljno introspektivni, što je znatno bezbolnije. Tako, kada pažljivo posmatramo neku nama dragu osobu dok govori, možemo primijetiti, ako osoba prevrće [koluta] očima gore i ulijevo – tada pokušava da se prisjeća, ako oči podiže gore i udesno vjerovatno upotrebljava kreativni dio mozga [korteks] i izmišlja stvari. To nam može pomoći da eventualno i kod sebe registriramo isto, te kada smo baš iskreni, a kada ne.

Možemo također, ako smo došli na tu duhovnu razinu, pokušati pitati direktno svoja obožavana Božanstva, samo što nam se odgovor često ne mora svidjeti u prvi mah — shvatanje odgovora će zavisiti od spleta različitih karmičkih okolnosti, razine naše svjesnosti, truda i vremena, koje ulažemo u vlastiti duhovni razvoj, te iznad svega od milosti i blagoslova koje dobijamo, ili ne dobijamo. Obično, ono što danas ne shvatamo – sutra možda, ili poslije izvjesnog vremena će nam postati jasno kao dan, ako su nam namjere dobre i čiste.

Svakako da nam od velike pomoći može biti i iskusan vedski astrolog/astrologinja od povjerenja, ukoliko smo zaista u stanju da se suočimo sa samim sobom i svojim anarthama, ako pak još nismo — bolje da to ne radimo. Preporučljivo je da naš astrolog/astrologinja od povjerenja, kome se obraćamo bude i ISKCON bhakta i da ima utočište ISKCON Gurua, te da ima dugogodišnju i neprekinutu duhovnu praksu – sādhanu.  U suprotnom,  ako se obratimo osobi koja ima samo neko nesavršeno i više tehničko znanje iz vedske astrologije, nećemo moći dobiti kompetentne odgovore, možda i to samo možda neke stvari, koje se tiču mentalne, eventualno suptilne razine. Do duhovnih razina je još  podaleko.

Opet, najbolji odgovor možemo vjerovatno dobiti od svog duhovnog učitelja, ponajbolje ISKCON gurua, ako su okolnosti, što često nije slučaj, zbog nešto ubrzanog tempa života, zauzetosti i drugih ograničavajućih faktora.

STIH 105

yukta-vairāgya-sthiti saba śikhāila

śuṣka-vairāgya-jñāna saba niṣedhila

SYNONYMS: yukta-vairāgya — of proper renunciation; sthiti — the situation; saba — all; śikhāila — instructed; śuṣka-vairāgya — dry renunciation; jñāna — speculative knowledge; saba — all; niṣedhila — forbade.

Śrī Caitanya Mahāprabhu je zatim objasnio Śrīla Sanātana Gosvāmīyu pravo odricanje u skladu s okolnostima. Gospodin je zabranio sve oblike suhoparnog odricanja i špekulativnog znanja.

SMISAO: To je tehnika za razumijevanje śuṣka-vairāgye i yukta-vairāgye. U Bhagavad-gīti 6.17 je rečeno:

yuktāhāra-vihārasya yukta-ceṣṭasya karmasu

yukta-svapnāvabodhasya yogo bhavati duḥkha-hā

,,Onaj ko je umjeren u navikama jedenja, spavanja, rada i odmaranja može ublažiti sve materijalne patnje slijeđenjem procesa yoge.”

Da bismo raširili kult svjesnosti Kṛṣṇe, moramo ustanoviti mogućnosti odricanja u skladu sa zemljom, vremenom i kandidatom. Kandidata za svjesnost Kṛṣṇe u zapadnim zemljama trebamo poučiti odricanju od materijalnog postojanja, ali kandidate iz zemalja poput Indije trebamo poučavati na drugačiji način. Učitelj [Ācārya] mora uzeti u obzir vrijeme, kandidata i zemlju. Mora izbjeći princip niyamāgrahe, što znači da ne bi trebao pokušavati da učini nemoguće. Što je moguće u jednoj zemlji ne mora biti moguće u drugoj. Dužnost ācārye je da prihvati suštinu predanog služenja. Što se tiče yukta-vairāgye [pravog odricanja], može postojati izvjesna razlika zavisno od okolnosti. Śrī Caitanya Mahāprabhu je zabranio suhoparno odricanje i mi smo to naučili od našeg duhovnog učitelj His Divine Grace Śrīla Bhaktisiddhānte Sarasvatī Ṭhākura Gosvāmī Mahārāja.  Moramo uzeti u obzir suštinu predanog služenja, a ne spoljašnju parafernaliju.

Śrīla Sanātana Gosvāmī je napisao svoju Vaiṣṇava smṛti, Hari-bhakti-vilāsu, koja je bila posebno namijenjena Indijcima. U tadašnje vrijeme Indija je više-manje slijedila principe smārta-vidhiya. Śrīla Sanātana Gosvāmī je morao to uzeti u obzir i svoju Hari-bhakti-vilāsu je sastavio imajući to na umu. Prema smārta-brāhmaṇama [brāhmaṇe po rođenju], osoba, koja se nije rodila u porodici brāhmaṇa se ne može uzdići na razinu brāhmaṇe. Međutim, Sanātana Gosvāmī je izjavio u Hari-bhakti-vilāsi 2.12 da se procesom inicijacije svako može uzdići na položaj brāhmaṇe:

yathā kāñcanatāḿ yāti kāḿsyaḿ rasa-vidhānataḥ

tathā dīkṣā-vidhānena dvijatvaḿ jāyate nṛṇām

Postoji razlika između smārta i gosvāmī procesa. Prema smārta procesu, osoba ne može biti prihvaćena kao brāhmaṇa, ako se nije rodila u porodici brāhmaṇa. Prema gosvāmī procesu, Hari-bhakti-vilāsi i Nārada-Pañcarātri, svako može biti brāhmaṇa, ako ga pravilno inicira vjerodostojni duhovni učitelj. To je izjavio i Śukadeva Gosvāmī u Śrīmad-Bhāgavatamu 2.4.18:

kirāta-hūṇāndhra-pulinda-pulkaśā

ābhīra-śumbhā yavanāḥ khasādayaḥ

ye ‘nye ca pāpā yad-apāśrayāśrayāḥ

śudhyanti tasmai prabhaviṣṇave namaḥ

“Kirāte, Hūṇe, Āndhre, Pulinde, Pulkaśe, Ābhīre, Śumbhe, Yavane i članovi Khasa rase, pa čak i drugi koji su ovisni o griješnim djelima, mogu biti pročišćeni uzimanjem utočišta bhakta Gospodina, jer Gospodin predstavlja Vrhovnu moć. Odajem Mu svoje ponizno poštovanje [Svevišnjem Gospodinu Kṛṣṇi].

Vaiṣṇava odmah biva pročišćen pod uslovom da slijedi pravila i propise svog vjerodostojnog duhovnog učitelja. Pravila i propisi, koji se slijede u Indiji ne moraju biti potpuno isti kao pravila i propisi u Evropi, Americi i drugim zapadnim zemljama. Jednostavno oponašanje bez učinka se naziva niyamāgraha. Razuzdano ponašanje bez slijeđenja propisanih principa se također naziva niyamāgraha. Riječ niyamā znači ,,propisani principi,” a āgraha ,,žarka želja”. Riječ āgraha znači i ,,ne prihvatiti”. Ne bismo trebali slijediti propisane principe bez efekta, niti bismo ih trebali zanemariti. Za to je neophodna posebna tehnika u skladu sa zemljom, vremenom i kandidatom. Bez odobrenja duhovnog učitelja ne bismo trebali pokušavati da imitiramo [oponašamo]. Taj princip je ovdje preporučen: śuṣka-vairāgya-jñāna saba niṣedhila. To je velikodušna demonstracija kulta bhakti Śrī Caitanye Mahāprabhua. Ništa ne bismo trebali uvesti hirovito, bez odobrenja vjerodostojnog duhovnog učitelja. Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura to komentira navodeći dva stiha Śrīla Rūpe Gosvāmīya [Bhakti-rasāmṛta-sindhu 1.2.255-256].

anāsaktasya viṣayān yathārham upayuñjataḥ

nirbandhaḥ kṛṣṇa-sambandhe yuktaḿ vairāgyam ucyate

prāpañcikatayā buddhyā hari-sambandhi-vastunaḥ

mumukṣubhiḥ parityāgo vairāgyaḿ phalgu kathyate

,,Kada osoba nije ni za šta vezana, ali istovremeno prihvata sve u odnosu s Kṛṣṇom, pravilno je utemeljena na razini iznad posesivnosti. S druge strane, onaj ko sve odbacuje bez znanja o njegovom odnosu s Kṛṣṇom nije tako potpun u svom odricanju.”

Da bismo propovijedali kult bhakti, moramo ozbiljno razmotriti ove stihove.

Madhya-līlā       Chapter 23: Life's Ultimate Goal — Love of Godhead

Bhaktivedanta VedaBase: Śrī Caitanya Caritāmṛta Madhya 23.105

Buy Online Copyright © The Bhaktivedanta Book Trust International, Inc.

His Divine Grace A.C. Bhaktivedānta Svāmī Śrīla Prabhupāda, Founder Ācārya of the International Society for Kṛṣṇa Consciousness.

Image: Śrī Dhām Māyāpur West Bengal India — His Divine Grace A.C. Bhaktivedānta Svāmī Śrīla Prabhupāda, Founder Ācārya of the International Society for Kṛṣṇa Consciousness.

Stay Tuned. To Be Continued.

sonagaurangadas

Komentariši