SADĀCĀRA — VAIṢṆAVA ETIQUETTE  [PART 1]

KARMIC PURIFICATION – KARMIČKA PROČIŠĆENJA I AKTUELNA ZBIVANJA U SVIJETU.

NAČIN NA KOJI SVETA OSOBA DJELUJE JE POZNAT KAO SADĀCĀRA.

NIŠTA NE MOŽE BITI USPJEŠNO BEZ SADĀCĀRE ILI VAIṢṆAVA ETIKETE.

VAIṢṆAVA ETIKETA – SADĀCHĀRA NEMA NIKAKVE VEZE SA SVJETOVNIM PRAVILIMA PONAŠANJA I BON-TONOM, KOJI JE BAZIRAN NA PRIVREMENIM, LAŽNIM TJELESNIM IMENOVANJIMA I TJELESNIM KONCEPCIJAMA ŽIVOTA, DOK SE DUHOVNI ASPEKTI POTPUNO ZAOBILAZE I ZAPOSTAVLJAJU ZBOG NEUPUĆENOSTI I NEIMANJA ODREĐENIH KARMIČKIH PREDISPOZICIJA, TE NEIMANJA MILOSTI I BLAGOSLOVA SVEVIŠNJE BOŽANSKE OSOBE, VIŠIH AUTORITETA U UNIVERZUMU I  VJERODOSTOJNIH DUHOVNIH UČITELJA SVIJETA — ISKCON GURUA, SĀDHUA I ŚĀSTRA.

NEKE OD KNJIGA KOJE JE NAPISAO ŚRĪLA SANĀTANA GOSVĀMĪ SU HARI-BHAKTI-VILĀSA, BṚHAD-BHĀGAVATĀMṚTA, DAŚAMA-TIPPANĪ I DAŚAMA-CARITA.

KOMENTAR: Prilikom proučavanja vaiṣṇavske etikete, potrebno je uzeti mnogo elemenata u obzir, proučiti niz śāstra, uputa predhodnih Acarya, te uputa His Divine Grace A.C. Bhaktivedānta Svāmī Śrīla Prabhupāda, današnjih ISKCON duhovnih učitelja, naprednih, iskusnih bhakta, kao i uvijek shodno mjestu, vremenu i drugim okolnostima. Ipak znajmo da osnovne postavke iz vaiṣṇavskih spisa, koje će dijelom biti pomenute i u ovom tekstu,  ostaju vječno primjenjive.

“Ako osoba čita i proučava šest grana Veda bez prakticiranja pravilne etikete – ona ne biva pročišćena. Kao što ptica odleti iz gnijezda kada joj narastu krila, Vede ga napuštaju u vrijeme smrti. Tako, neko može steći znanje iz svih Veda, ali ako ne prakticira pravilnu etiketu, ili ako ne postane vaiṣṇava, tada će svo njegovo znanje, koje je stekao, biti izgubljeno u vrijeme smrti.”

[His Holiness Bhakti Cāru Svāmī Mahārāja – Split Croatia, 2005]

Kao što je poznato, uspješno funkcioniranje duhovnih zajednica je također moguće jedino uz poštivanje  principa sadāchāre – vaiṣṇava etikete. Tu su i 64 principa izgradnje duhovnih zajednica, koje također treba ispoštovati, izvorno data od His Divine Grace Śrīla Bhaktisiddhānte Sarasvatī Ṭhākura Gosvāmī Mahārāja, a s bengaliya na engleski ih je preveo H.H. Bhakti Cāru Svāmī Mahārāja. U suprotnom dolazi do devijacija, postepene degradacije, stagniranja, te na kraju i do neminovnog  raspada takvih duhovnih zajednica.  

Obično, u određenim fazama duhovnog života, nastojimo intezivnije proučavati vaiṣṇavsku etiketu – sadācāru. Sasvim je prirodno da višegodišnjim iskrenim slijeđenjem principa predanog služenja i njegovanja svakodnevne sādhane-duhovne prakse, mantranja i drugih seva, postepeno dolazimo do razine kada poželimo da imamo što bolji odnos sa svima, specijalno sa sādhuima, bhaktama, ali i sa svim drugim osobama u okruženju, a u krajnjem razlučivanju stvari i sa svim drugim živim bićima. To naše nastojanje često će omesti neki napeti karmički aspekti na nebu, preko kojih nam stiže ono što je na redu za karmičku naplatu, uješće nas karmička zmija kao što bi se reklo u vedskoj astrologiji, a da i ne znamo odkud, ili drugačije rečeno kada počnu stizati fakture na vrata, za naše prošle aktivnosti. Uzrokom mogu biti i naši nestašni umovi, ili umovi drugih živih bića, ili posljedice prošlih griješnih aktivnosti, posljedice lične pa i grupne karme, etc. Primjera radi, posljedice prošle karme mogu biti manifestirane, pored ostaloga i grupno u vidu ekonomske recesije, dugotrajnih međunarodnih sukoba, ratnih razaranja i pogibija stanovništva, velikih migracija stanovništva iz ugroženih područja svijeta, te velikih klimatskih promjena, prirodnih nepogoda, uraganskih vjetrova, vručina, preobilnih padavina, poplava, aktiviranja klizišta, hladnoća, zemljotresa, aktiviranja vulkana, epidemija i pandemija zaraznih bolesti, etc.

Slična, karmički jako pročišćavajuća i emotivno napeta situacija je i sada u svijetu, koja je bila specijalno manifestirana u vrijeme protekle pandemije Corona virusa, te pravog institucionalno-medijskog terora kojeg smo trpili, u vidu brojnih restriktivnih mjera i mjera zaštite od mogućeg prenošenja virusa i zaraze, igara oko unosnog posla s vakcinama i medicinaskom opremom gdje se radilo o stotinama milijardi dolara, kao i sva kasnija posljedična lančana dešavanja, kao što su prisilna samoizolacija, velika uznemirenja i tjeskoba, ali nerijetko i gubitak radnih mjesta, ekonomske poteškoće, recesija, poremećeni društveni i porodični odnosi, neimaština, glad, oboljevanje, umiranje, etc. Uglavnom, kako možemo i sami da iskusimo, zavladao je veliki strah po zdravlje, život i ukupnu egzistenciju kod svakoga, specijalno kod starijih ljudi, te bolesnih, manje pokretnih ili nepokretnih i inače ugroženih kategorija stanovništva, ali i mladih generacija, još nedovoljno životno iskusnih, pa i svih ostalih.  Dobro je biti u toku pa znati da se karmička pročišćenja I dalje nastavljau samo kroz neke druge vidove.

Posmatrano na duge staze, za kultiviranje zdravog, prirodnog načina života i ishrane, dobro je da su u nekim zemljama u svijetu silom prilika bila zatvorena, ili i opet bivaju, mnogobrojna mjesta za točenje alkohola, nerijetko i ona za uživanje droga i raznih drugih vrsta opijata, te restorani, mjesta za razularene zabave, noćni klubovi, kafići, kao i mnogobrojne kockarnice, kladionice, etc. Ipak, najveći i najdugotrajniji efekat po zdravlje, život i prosperitet cijelog stanovništa bi se postigao donošenjem hitnih zakonskih propisa i mjera za zaštitu specijalno krava, bikova i teladi od svakog nanošenja patnje, ubijanja i zatim konzumiranja. Prema strogim karmičkim zakonima, koji su iznad zakona materijalnog prava, svi u tom lancu karmički odgovaraju — od odgajanja životinja za ubijanje, te ptica, peradi, riba, rakova, školjkara, njhovih mladih i jaja, kao i samog ubijanja, prerade dijelova njihovih leševa, trgovine, pripreme za jelo, nuđenja drugima i samo konzumiranje.  

Postoje jednostavna pravila za dostizanje prosperiteta. Svaka država u svijetu, koja želi da ima bogato, prosperitetno i duhovno napredno stanovništvo, mora da ima krava, bikova i teladi onoliko koliko ima stanovnika, te da budu zakonom zaštićeni, kao što je svojevremeno bilo u tada prebogatoj Indiji, dok britanski kolonizatori nisu pobili preko 300 000 000 krava, bikova i teladi. Dijelovima njihovih konzerviranih leševa hranili su svoje armije širom svijeta. Radi svega, vidljivo je potrebno donijeti stroge zabrane i propisati oštre zakonske sankcije za svako uzgajanje radi ubijanja, samo ubijanje, trgovinu, pripremanje, nuđenje drugima i konzumiranje dijelova leševa specijalno krava, bikova i teladi, koje neki budalasti šaljivđije i raskali nazivaju “mesom”, “delicijama” i kako sve ne, ali na duže staze postepeno i zabranu nanošenja patnje i ubijanja i svih drugih životinja, ptica, peradi, riba, rakova, školjkara, njihovih mladih i jaja. Bilo bi neophodno i jako produktivno napraviti prvi korak, te prvo zatvoriti sve klaonice, pijace i trgovine gdje se prodaju “fino” upakirani i namirisani dijelovi životinjskih leševa. Tada bi većina stanovništa postepeno počela prelaziti na zdravu, prirodnu vegetarijansku ishranu, a bio bi i enormno smanjen utrošak buđetskih sredstava za uvoz leševa ubijenih životinja iz drugih zemalja, da ovom prilikom ne idemo u detalje. Tu su i velike uštede u buđetima zemalja za ovakav “uvoz”, a bile bi i evidentne nemale uštede u energiji za proizvodnju hrane — žitarica i ostalog za potrebe masovnog uzgajanja životinja za ubijanje.

Posebno treba istači ovom prilikom da bi se time itekako povoljno uticalo na smanjenje emisije stakleničkih plinova, ugljen dioksida, metana, etc., a što je predmet sadašnjeg mudrovanja brojnih političkih filozofa i svjetskih špekulatora na različitim forumima i sesijama po medijima u svijetu. A, ipak izlaz za enormno smanjenje emisije stakleničkih plinova im se sam nudi, kao na pladnju. Pored ostaloga, brojne oštre karmičke reperkusije bi najednom postale povoljne, između ostaloga i bolji uslovi za bavljenje poljoprivrednom proizvodnjom, voćarstvom i uzgajanjem krava isključivo radi proizvodnje mlijeka i mliječnih proizvoda bi prirodno postali puno povoljniji. Mnogi ne znaju, kada krave znaju da neće biti ubijene, daju više mlijeka i teladi.

Kako već znamo, trenutno smo svjedoci povelike nestašice poljoprivrednih proizvoda i njihovoj  skupoći, koju neki pravdaju velikim klimatskim promjenama, preobilnim padavinama, poplavama, najezdama insekata, etc. Umjesto da se svi bavimo takvom vrstom problema I njihovim postepenim prevazilaženjem, neki nas nadobudni, bahati, karmički i duhovno potpuno neuki plitičari i njihovi poltroni, svakodnevno putem medija i u praksi zamaraju pogrešnom nacionalističkom retorikom, sijanjem netrpeljivosti i mržnje prema svima drugima koji drugačije misle, što u krajnjem razlučivanju stvari rađa samo svojevrsnu [ne]kulturu nasilja. I onda se još neki pitaju – šta to bi …?

Moramo znati i da su u nekom smislu, postupci drugih živih bića prema nama, samo ogledalo naših postupaka i da nam energije, koje svakog trenutka odašiljamo u prostor oko nas, bivaju vraćene kao boomerang — onakve kakve ih pošaljemo, obično još i uvećane. Tako, kroz odnos i ponašanje drugih osoba i inače drugih živih bića prema nama, možemo prepoznati vlastito ponašanje i vibracije. Dakle, ako smo imalo introspektivni, možemo se vidjeti kao u ogledalu. Pomalo stidljivo, ali ipak se na medijima povremeno pojave karikature s naslikanim životinjama vani, a s ljudima u kavezima, koje pitaju. “Ljudi, kako vam je … ?”

Čak i prostor u kome živimo i djelujemo pamti i adekvatno uzvraća. Tako, uzroke neke bolesti ili većih problema, trebamo potražiti, pored sagledavanja brojnih karmičkih odrednica i sadašnjih životnih i zdravstvenih okolnosti i u našem odnosu prema prostoru u kome živimo – prostoru, koji nam je trenutno dat na raspolaganje.

Često će se dešavati da nas naši nestašni umovi uvijek iznova inspiriraju, a potom i prevare, kako to već uobičajeno funkcionira, po pitanjima ego-tripa, pa da se zapitamo – „A, gdje sam ja tu — ima li tu mene negdje … i mogućnosti za iskorištavanjem svih drugih, najčešće prikriveno?” Dakako, radi uvećanja vlastitog bogatstva i uvećanja standarda života, na račun drugih ljudi. Naši umovi uvijek nešto drobe, te iznova i iznova u saradnji s māyom iluzornom energijom, kreiraju nove i nove vrste želja, koje nas odvlače od pravog puta – puta dharme, puta transcendenncije, pa tako i od jednog zdravijeg I prirodnijeg načina života. Malo oslušnimo naš um, tada ćemo moći prepoznati da je to jedan skoro neovisan entitet u tijelu i da je uvijek aktivan, čak i dok spavamo. Računa se da dnevno kroz naše nestašne umove aproksimativno uzevši prođe preko 32 000 misli, kod ženske populacije još i više. Tako, praktički svakog trena naši umovi nešto prihvate, pa odmah zatim nešto odbace. Radi toga, zaposlimo um njegovim prirodnim zanimanjem – služenjem lotosovih stopala Svevišnjeg Gospodina Kṛṣṇe, mantranjem, svakodnevnim proučavanjem vedskih spisa, adekvatnim služenjem i drugim sevama u sklopu 64 procesa predanog služenja. Tada se počinje dešavati pravo čudo – um postaje zadovoljan i miran, utemeljen u svom prirodnom položaju i načisto prede.

Trebamo se jako potruditi i ostati uporni u svojim nastojanjima uspostavljanja što harmoničnijih odnosa s okolinom, te svodeći na najmanju moguću mjeru, pa možda nekada u budućnosti i potpuno neutralizirajući mentalitet iskorištavanja drugih, jer će to pored nekih etičkih, moralnih i duhovnih konsekvenci, jako pozitivno uticati i na nas same, na naš integritet, kao i na naše zdravlje, kako grubo fizičko, tako i ono suptilno, mentalno – psihičko i specijalno duhovno. U stvari, najmudrije je imati neku vrstu permanentne zdrave razmjene s drugima. Uvijek se iznova podsjetimo – čitav univerzum je i u nama samima, složen taman toliko, koliko i onaj vanjski, koji je skoro beskonačan, praktički i teoretski. Možemo slobodno reći da u duhovnom pogledu, čovjeka i bhaktu ne čine čovjekom i bhaktom samo spoljna obilježja i parafernalija, već čovjeka i bhaktu čini čovjeka I bhaktom ono što nosi u srcu, kao i ono što radi 24 sata dnevno.

Upućeni znaju, nekada se možemo dijelom i prepasti, kada naše anarthe [suptilne nečistoće u srcu] počinju da izlaze na vidjelo, kada konačno počnemo uviđati šta još treba da odradimo kod sebe, ali ne treba se predavati olako i pogrešno misliti – „Ma, prosto je nemoguće za mene da baš sve to odradim uskoro …“ Testovima takve vrste ćemo stalno biti podvrgavani i nikad kraja. To je priroda duhovnog svijeta, sve je beskonačno i ima mnogo mogućih lica, tačnije slika, koje možemo da percepiramo u određenom trenutku života u ovom materijalnom svijetu.

VAIṢṆAVA ETIKETA – SADĀCHĀRA

Vaiṣṇava etiketa – Sadāchāra nema nikakve veze sa svjetovnim pravilima ponašanja i bon-tonom, koji je baziran na privremenim, lažnim tjelesnim imenovanjima i tjelesnim koncepcijama života, dok se karmički i duhovni aspekti potpuno zaobilaze i zapostavljaju radi neupućenosti, te radi neimanja određenih karmičkih predispozicija, kao i neimanja potrebne milosti i blagoslova Svevišnje Božanske Osobe Śrī Kṛṣṇe, viših autoriteta u univerzumu, His Divine Grace A.C. Bhaktivedānte Svāmī Śrīla Prabhupāda i današnjih vjerodostojnih duhovnih učitelja svijeta, ISKCON gurua, sādhua-bhakta i śāstra [svetih vedskih spisa].

Sadāchāru, ili vaiṣṇava etiketu možemo početi postepeno proučavati i primjenjivati u svakodnevnom životu na više načina, shodno vlastitoj razini svjesnosti i drugim okolnostima. Pa ipak, najproduktivnije je da se dohvatimo uputa iz vaiṣṇavskih spisa, te izjava predhodnih Ācārya, Śrīla Prabhupāda, kao i današnjih ISKCON duhovnih učitelja, svakako uzimajući u obzir i iskustva dugogodišnjih i naprednih bhakta, sādhua.

Preporučljivo je istraživanja započeti u smjeru onoga što je Gospodin Śrī Caitanya Mahāprabhu podučavao Śrīla Sanātanu Gosvāmīya, te zatim od onoga što nam je ostavio u naslijeđe Śrīla Sanātana Gosvāmī. Ne može se dovoljno naglasiti važnost radova Śrīla Sanātana Gosvāmīya za život i dušu vaiṣṇava.

STIH 35

hari-bhakti-vilāsa, āra bhāgavatāmṛta

daśama-ṭippanī, āra daśama-carita

SYNONYMS: hari-bhakti-vilāsa — the scripture named Hari-bhakti-vilāsa; āra — and; bhāgavatāmṛta — the scripture named Bṛhad-bhāgavatāmṛta; daśama-ṭippanī — comments on the Tenth Canto of Śrīmad-Bhāgavatam; āra — and; daśama-carita — poetry about the Tenth Canto of Śrīmad-Bhāgavatam.

Neke od knjiga koje je napisao Śrīla Sanātana Gosvāmī su Hari-Bhakti-Vilāsa, Bṛhad-Bhāgavatāmṛta, Daśama-Tippanī i Daśama-Carita.

SMISAO: U Prvom Talasu knjige Bhakti-Ratnākara, rečeno je da je Śrīla Sanātana Gosvāmī shvatio Śrīmad-Bhāgavatam, nakon temeljitog proučavanja i objasnio ga u svom komentaru poznatom kao Vaiṣṇava-Toṣaṇī. Svojim stručnim služenjem, Śrīla Sanātana Gosvāmī i Śrīla Rūpa Gosvāmī su po čitavom svijetu raširili znanje koje su neposredno primili od Śrī Caitanye Mahāprabhua. Sanātana Gosvāmī je dao svoj komentar Vaiṣṇava-Toṣaṇī Śrīla Jīvi Gosvāmīyu, koji ga je izdao pod nazivom Laghu-Toṣaṇī. Sve što je zapisao je bilo završeno 1476 Śaka ere [A.D. 1554]. Śrīla Jīva Gosvāmī je završio Laghu-Toṣaṇī Śakābda ere 1504 (A.D. 1582).

Hari-Bhakti-Vilāsa Śrīla Sanātane Gosvāmīya, koju je sabrao Śrīla Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī je poznata kao Vaiṣṇava-Smṛti. Ta Vaiṣṇava-Smṛti-Grantha se sastoji od dvadeset poglavlja, koja su poznata kao vilāse. U prvoj vilāsi se opisuje kako se uspostavlja odnos između duhovnog učitelja i učenika, te se objašnjavaju mantre. U drugoj vilāsi se opisuje proces inicijacije. U trećoj vilāsi se objašnjavaju pravila vaiṣṇavskog ponašanja, s naglaskom na čistoću, neprestano sjećanje na Svevišnju Božansku Osobu i mantranje mantri primljenih od dīkṣā-gurua. U četvrtoj vilāsi se opisuje saḿskāra [proces pročišćenja], tilaka [stavljanje oznaka tilaka na dvanaest mjesta na tijelu], mudrā [oznake na tijelu], mālā [mantranje na brojanici] i guru-pūjā [obožavanje duhovnog učitelja]. U petoj vilāsi se objašnjava kako treba urediti mjesto za meditaciju i opisuju se vježbe disanja, meditacija i obožavanje Gospodina Viṣṇua u obliku Śālagrāma-Śile. U šestoj vilāsi se opisuju postupci kojima se transcendentalni oblik Gospodina poziva i kupa. U sedmoj vilāsi se objašnjava kako se treba brati cijeće kojim se obožava Gospodin  Viṣṇu. U osmoj vilāsi se opisuje Božanstvo i objašnjava kako se pale mirisni štapići i svjetiljke, pripremaju ponude, pleše, svira, udara u bubanj, nudi Božanstvima vijenac, upućuju molitve, odaje poštovanje i poništavaju uvrede. U devetoj vilāsi se opisuje kako se treba sakupljati lišće svete biljke Tulasī, prinijeti ponude precima prema vaiṣṇavskim obredima i ponuditi hrana. U desetoj vilāsi se opisuju Gospodinovi bhakte — vaiṣṇave — svete osobe. U jedanaestoj vilāsi se opširno opisuje obožavanje Božanstava i slave Gospodinovog svetog imena. Objašnjava se kako treba pjevati sveto ime i raspravlja se o uvredama koje se mogu počiniti prilikom pjevanja svetog imena i načinu na koji se mogu poništiti. Također se opisuju slave predanog služenja i proces predavanja. U dvanaestoj vilāsi se opisuje Ekādaśī. U trinaestoj vilāsi se govori o postu i slijeđenju ceremonije Mahā-dvādaśīya. U četrnaestoj vilāsi se objašnjavaju razne dužnosti koje se trebaju vršiti u različitim mjesecima u godini. U petnaestoj vilāsi se objašnjava kako se treba postiti na Ekādaśī bez uzimanja vode. Također se objašnjava kako se tijelo obilježava simbolima Gospodina Viṣṇua i kako se slijedi Cāturmāsya za vrijeme kišnog razdoblja i slavi Janmāṣṭamī, Pārśvaikādaśī, Śravaṇā-dvādaśī, Rāma-Navamī and Vijayā-daśamī. Šesnaesta vilāsa govori o dužnostima koje se trebaju izvršiti u mjesecu Kārttika [Oktobar-Novembar] — mjesecu Dāmodara, mjesecu kada se uzimaju Ūrja-vrata [zavjeti], kada se ghee-svjetiljke nude Božanstvima u kući, ili u templu. Također se opisuju Govardhana-pūjā i Ratha-yātrā. Sedamnaesta vilāsa govori o pripremama za obožavanje Božanstava, pjevanju mahā-mantre i procesu jape. U osamnaestoj vilāsi se opisuju različiti oblici Śrī Viṣṇua. Devetnaesta vilāsa govori o instaliranju Božanstava i obredima koji se vrše prilikom kupanja Božanstava prije instalacije, a dvadeseta vilāsa govori o građenju templova koje grade veliki bhakte.

Madhya-līlā       Chapter 1: The Later Pastimes of Lord Śrī Caitanya Mahāprabhu

Bhaktivedanta VedaBase: Śrī Caitanya Caritāmṛta Madhya 1.35

Buy Online Copyright © The Bhaktivedanta Book Trust International, Inc.

His Divine Grace A.C. Bhaktivedānta Svāmī Śrīla Prabhupāda, Founder Ācārya of the International Society for Kṛṣṇa Consciousness.

Stay Tuned. To Be Continued.

sonagaurangadas

Komentariši